Slider

Mihin tahtoisin matkustaa?

keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Peggy Porschen Cakes, Lontoo, Victoria
Maailma on niin täynnä upeita paikkoja, joita tahtoisin vielä joku päivä päästä näkemään. Ja olen myös nähnyt elämäni aikana nähnyt muutamia upeita paikkoja, joihin tahtoisin ehdottomasti palata uudestaan. Osa ihmisistä on sellaisia, jotka eivät tahdo matkustaa samoihin paikkoihin uudestaan, vaan tahtovat nähdä aina jotain uutta. Mun mielestä niissäkin paikoissa joissa on kertaalleen jo ehkä käynyt, on yleensä huomattavasti uutta nähtävää. Esimerkiksi itse en ole laskenut Lontoon reissujani, mutta luku taitaa olla siinä kolmenkymmenen kieppeillä. Siitä huolimatta siellä on niin paljon tehtävää, ettei siihen varmaan yksi elinikä riitä. Mulla on siis monia paikkoja, joihin tahtoisin matkustaa vielä uudelleen. Kuten kerroin minun huonot hyvät hyvät puoleni postauksessa, niin tahdon yleensä tietää kaikesta kaiken. Vähän sama myös näiden matkakohteiden kanssa, tahdon nähdä niistä kaiken ja siksi tahdon aina samaan paikkaan uudestaan. Päätinkin jakaa tämän postauksen kolmeen kategoriaan; maat joissa en ole käynyt, maat ja "alueet" joita tahtoisin nähdä lisää ja kaupungit joihin tahtoisin palata. Erottelin maat ja alueet kaupungeista, sillä tuttuun maahan, mutta uuteen kaupunkiin matkustaminen on eri asia, kuin matkustaminen tuttuun kaupunkiin. Maita joissa en ole käynyt, vaikka tahtoisinkin, tuli äkkiseltään mieleen kaksi, mutta todellisuudessa niitä on varmasti enemmän. Tavoitteenani on joskus nähdä kaikki Euroopan maat ja niistä on jo kolmasosa checkattu. Siis vähintään koko Eurooppa on listallani, mutta tässä ne, jotka ovat listan kärjessä.


MAAT JOISSA EN OLE KÄYNYT
NORJA
Olen käynyt Tanskassa ja Ruotsissa, mutta Norjassa ei ole tullut vielä vierailtua. Norjassa mua kiehtoo erityisesti se luonto. Olen nähnyt niin upeita kuvia Norjan vuoristosta ja niitä vuoria olisi upea päästä näkemään. Ollaan joskus puhuttu, että lähtisi autolla Norjaan tai menisi sellaiselle risteilylle, joka kulkee Norjan rannikkoa pitkin. Vaikka se luonto ja vuoret on se, joka minua eniten Norjassa viehättää, niin Osloon oisi kyllä ihana päästä tutustumaan. Olisi myös hauska päästä kokeilemaan norjan puhumista. Puhun itse ruotsia aika hyvin ja olen katsonut norjalaisia tv-sarjoja ihan vaan norjaksi (muitakin sarjoja kuin Skamia, hahah), joten olisi hauska päästä kokeilemaan norjan puhumista!

Kööpenhamina-2

ISLANTI
Kuten Norjassa, niin Islannissa tahtoisin vierailla sen luonnon takia. Islanti on ollut mun haaveissa vuosien ajan. Luonto Islannissa on jotain niin erilaista kuin missään muualla. Enkä ole koskaan päässyt käymään kuumassa lähteessä, joten sellaiseen olisi ihana päästä lillumaan. Aina kun googlailen kuvia Islannista, niin mietin vaan kuinka mahtavalta ne paikat varmasti livenä näyttävät, koska ne ovat niin upeita kuvissakin. Ajattelin listailla tähän Islannin nähtävyyksiä, joita tahtoisin päästä näkemään, mutta niitä on yksinkertaisesti vain aivan liikaa. Islantia olisi mahtava päästä auton kanssa kiertämään ja joku päivä sinne tulee varmasti lähdettyä.

 MAAT JA ALUEET JOISTA TAHTOISIN NÄHDÄ LISÄÄ

PUOLA /Itä-Eurooppa
Puolassa olen käytännössä käynyt, mutta se oli osana koulun projektia. Olimme vierailulla Lublin nimisessä kaupungissa, ja aika paljon ajasta vietimme sikäläisessä koulussa. Sen lisäksi kävimme syömässä vanhassa kaupungissa, yhtenä päivänä istuimme hevoskärryissä ympäri jotain kaupunkia, mutta kukaan meistä ei tiennyt edes missä olemme. Päällimmäisenä vierailusta on jäänyt muistiin se, että meillä oli jatkuvasti nälkä, ja että sää oli kylmä ja kostea. Ainoa todella Puolasta mieleen jäänyt asia, oli vierailumme Majdanekin keskitysleirillä. Olen siis käynyt Puolassa, mutta en ole nähnyt Puolaa kovin paljon. Erityisesti tahtoisin käydä Krakovassa ja Varsovassa. Muutenkin Itä-Eurooppa kiinnostaa minua alueena paljon, sillä olen juurikin käynyt kerran Puolassa, mutta en sen enempää ole itäistä Eurooppaa nähnyt. Olisi kiinnostava lähteä vaikkapa interrail reissulle, mutta en ihan osaa sanoa, onko reppureissaaminen se mun laji. Toisaalta ehkä kaikkea pitää kokeilla, mutta ajatus jostain hostellista on myös vähän pelottava. Täytyisi vähintään lähteä jonkun kanssa, mutta en tiedä kuka olisi valmis lähtemään tällaiselle matkalle.

Skotlanti, Stonehaven


BRITANNIA JA IRLANTI
Lontoossa olen käynyt lukemattomia kertoja, Aberdeenisä muutan kerran, Oxfordissa olin kielikurssilla kaksi viikkoa ja sen aikana tehtiin päiväreissun Bathiin. Aberdeenistä tehtiin kanssa kerran päiväreissu semmoiseen pieneen rannikkokaupunkiin kuin Stonehaven, josta postailinkin blogin alkuaikoina täällä. Koko Britanniasta olen nähnyt kunnolla kolme kaupunkia ja vieraillut kahdessa muussa. Britanniassa on niin monta kaupunkia, jotka tahtoisin nähdä kuten Brighton, Cambridge ja Manchester. Isle of Wightilla tahtoisin myös käydä. Skotlannissa tahtoisin nähdä erityisesti Edinburghin sekä niitä ylämaita.

Ikuinen unelmani on myös kiertää esimerkiksi Jane Austen filmatisoinneissa käytettyjä linnoja sekä kartanoita. Myös Downton Abbeyn kuvauspaikkoja olisi tarkoitus joskus kiertää ja etenkin sarjassa perheen kotina toimiva Highclere Castle on pakko päästä näkemään. Sitä yritettiinkin saada sopimaan meidän huhtikuun aikatauluun, mutta juuri se päivä joka oli meille ohjelmasta vapaa oli täyteen varattu. Myös Sydämen asialla sarjalle ollaan niin omistauduttu, että niitä maisemia on pakko päästä joskus näkemään todellisuudessa. Sarjaa on kuvattu muun muassa Goathland nimisessä kylässä, joka on todellinen pikkukylä - Wikipedian mukaan vuonna 2011 kylässä asui 438 ihmistä. Kylän juna-asema toimi kuvauspaikkana niin Sydämen asialla sarjassa, kuin ensimmäisessä Harry Potter elokuvassa. Toinen kaupunki jossa tahtoisin Sydämen asialla sarjan tähden käytä on Whitby, joka saa pari mainintaa myös Downtonissa. Britanniassa on vaan loputtomasti paikkoja, jotka tahtoisin nähdä. Joskus tahtoisin lähteä interrail reissulle ihan vaan Britanniaan.

Lontoo, Notting Hill, Farm girl cafe Irlannissa puolestaan olen vieraillut maaseudulla ja tehnyt päiväreissun Dubliniin. Maaseutua on siellä siis hiukan nähty, mutta tahtoisin joskus käydä kunnolla Dublinissa ja nähdä lisää Irlannin luontoa - erityisesti rannikkoa. Mulla on heikkous rannikkoseutuihin, kallioihin ja mereen. Siksi tuo Stonehaven oli myös aivan ihana paikka.

AFRIKKA
Tiedän, Afrikka ei ole maa vaan maanosa. Haluaisin kuitenkin yleisesti nähdä niin paljon lisää Afrikkaa, että tietyn maan valitseminen tuntui tylsältä. Olen käynyt Namibiassa ja se oli ehdottomasti mieleenpainuvimpia kokemuksiani ikinä. Tahtoisin siis vierailla useammissa Afrikan maissa, kuten Namibian naapureissa Botswanassa ja Etelä-Afrikassa. Tosin Namibia on kyllä myös maa, johon on pakko vielä palata. Se kyllä vei palasen sydämestäni ja jäi ikuisesti mieleen. Olen harkinnut, että kaivelisin noita vanhoja kuvia joskus isäni tietokoneelta ja tekisin reissusta pientä postausta, vaikka siitä onkin jo aikaa.


KAUPUNGIT JOIHIN TAHTOISIN PALATA

NEW YORK
Isossa omenassa olen käynyt kerran elämäni aikana, mutta olin tuolloin muistaakseni kymmenen. Silloin minua kiinnosti vähän eri jutut kuin nyt. Hienointa matkassahan oli se, että sain ensimmäisen iPodini (ensimmäisen sukupolven iPod Nano, oi mikä nostalgia) sekä Nintendo DS:än ja siihen Nintendogs pelin. Nähtävyyksistä muistan Empire State buildingin, Vapaudenpatsaan ja 9/11 memoriaalin, tosin silloin en edes oikein kunnolla käsittänyt mistä oli kyse. Nyt vanhempana New Yorkiin kiinnostaisi matkustaa muodin ja kulttuurin tähden. Ihan rehellisesti voin myös myöntää Gossip Girlin olevan suuri vaikuttaja, ja haluaisin istua siellä Metropolitan Museum of Artin portailla ja syödä jogurttia.


Berliini

BERLIINI
Olin haaveillut Berliinin matkasta jo pidemmän aikaa, kunnes viimein syksyllä 2016 sinne reissasin. Olin reissussa lähes viikon yksikseni ja vaikka paljon tulikin nähtyä ja osassa tahtomistani museoista ehdinkin nähdä, niin Berliinistä löytyisi kyllä loputtomasti nähtävää. Olen itse suuri historiafriikki ja minua kiinnostaa erityisesti maailmansodat, joten Berliinistä löytyy hyvin paljon nähtävää. Minulla on loputtoman pitkä lista museoista ja nähtävyyksistä, joissa tahtoisin vierailla Berliinissä. Sinne täytyy siis ehdottomasti päästä palaamaan. Harkitsin syksylläkin lähteväni sinne uudestaan, mutta reissu ei sitten sopinut oikein mihinkään väliin. Ehdottomasti Berliiniin olen kyllä menossa uudestaan!

ROOMA
Roomassa olen käynyt ainakin kerran, ellen pari. Olen kuitenkin ollut niin pieni, että muistikuvani eivät ole kaikista vankimmat. Muistan Colosseumin sekä muutamia patsaita ja taideteoksia. Muistan, että oli aika lämmin ja sain hienon valkoisen tekoturkin. Italiassa olen käynyt todella monia kertoja ja se on maana minulle tuttu, mutta itse Roomassa ei ole tullut moneen vuoteen käytyä. Viimeksi kun käytiin Roomassa oli muistaakseni huhtikuu ja se oli kyllä täydellinen aika sinne matkustaa. Ei liian kuuma, eikä liikaa ihmisiä. Ehkä ensi vuonna en lukisi huhtikuussa pääsykokeisiin ja voisi olla aika uusia visiitti Roomaan.

Mikä on sun unelmien matkakohde? Entä oletko käynyt näissä paikoissa mun listallani?'

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan