perjantai 5. toukokuuta 2017

5 tapaa vähentää sokeria


Sokerinhimo yllättää meidät kaikki toisinaan. En usko täyskieltäytymiseen tai kokonaan herkuttelusta luopumiseen, mutta liiallinen sokeri ei ole kenellekään hyväksi. Sokerin negatiiviset vaikutukset ovat tunnettuja, joten niihin tuskin tarvitsee sen enempää syventyä. Sokerilla on negatiivisia vaikutuksia niin keskittymiseen, energiatasoihin sekä ihoon. En teeskentele olevani mikään pyhimys tässä tilanteessa, kyllä minäkin tykkään popsia irtokarkkeja perjantaisin sohvalla tai syödä kakkua kahvitellessani kaverien kanssa. Olen kuitenkin oppinut ainakin hiukan turhaa sokeria vähentämään ja uskon, että joku muu voisi näistä pointeista myös oppia. Neuvot tulevat omasta kokemuksestani, eivät sen kummemmasta ammattitaidosta. 

1. Milloin ja miksi himoitset/syöt sokeria?
On tärkeää ymmärtää milloin tai miksi sokeria syö. Itselleni esimerkiksi tulee kauhea makeanhimo aina kun olen nälkäinen. Ennen myös olin toisinaan tapasyöjä. Jos oli perjantai, niin söin karkkia, vaikkei toisaalta olisi edes tehnyt mieli. Toisinaan minun ei tee välttämättä mieli karkkia, mutta jos sitä on tarjolla ja muut sitä syövät, niin alan itsekin syömään. Tätäkin olen onnistunut vähentämään kun olen sen tiedostanut. Tosiaan kannattaa pohtia sitä miksi tai milloin sitä alkaa syömään makeaa.

2. Pysy kylläisenä
Kuten yllä sanoin, itselleni yhä suurin ongelma on nälkäisyys. Nälkäisenä minuun iskee aivan kauhea makeanhimo! Jos mulla on kauhea nälkä ja kotoa ei löydy ruokaa, joka olisi heti valmista, niin aivan varmasti käännän ympäri vaikka jokaisen kaapin löytääkseni jotakin sokerista. Mikäli puolestaan joudun menemään kauppaan nälkäisenä, niin nappaan mukaan ruoan lisäksi vaikka mitä herkkuja, joita vaan matkan varrella tulee vastaan. Olen oppinut tiedostamaan tämän tavan, joten jos huomaan että alkaa taas tekemään mieli makeaa ja nälkä on kova, niin pyrin samantien syömään jotain pientä, jotta jaksan ruokaan asti. Silti nälkäisyys on suurin ongelmani kun yritän pidättäytyä herkkujen napostelusta.

3. Pidä hedelmiä ja marjoja esillä
Tämä liittyy osittain edelliseen pointtiin, sillä nälän yllättäessä on hyvä, että lähettyvillä on hedelmiä, marjoja tai pähkinöitä. Nämä voivat auttaa myös tapasyömiseen tai sosiaaliseen naposteluun, sillä siinä tilanteessa kun meinaisi ruveta popsimaan herkkuja, voi popsia jotakin hitusen terveellisempää. Hedelmät ja marjat ovat makeita ja ainakin itseäni auttavat sammuttamaan makeannälän. Etenkin iltaisin kun yleensä katsomme perheen kanssa telkkaria, niin tulee usein mieli napostella jotain, joten olen vaihtanut keksit ja karkit appelssiineihin ja omenoihin.

4. Päätä herkkupäivästä
On helpompaa pysyä säännöstelyssä kun on olemassa säännöt. Olen usein huomannut, että mikäli tiedän meneväni esimerkiksi lauantaina elokuviin, on minun paljon helpompi kieltäytyä ylimääräisistä herkuista lauantaihin asti. Siinä vaiheessa kun herkkuhammasta kolottaa, niin voi laskea päiviä herkkupäivään, ja ajatella kuinka paremmalta herkut maistuu kun niitä sitten saa syödä.

5. Laita rahat johonkin muuhun
Viimeinen vinkkini ei niinkään koske makeanhimoa vaan omaa motivaatiota vähentää sokeria. Aloitimme vastikään äitini kanssa uuden tavan; aina kun käymme kaupassa ja emme osta karkkia, niin lisäämme muutaman euron meidän säästökassaan. Kassa voi olla joko konkreettinen, tai vaan lappu johon kirjaa paljonko on tullut säästettyä. Kannattaa valita joku itselleen sopiva kohde kuten matka tai uusi käsilaukku, jokin mikä motivoi itseään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti